De Tuinlei blijft regelmatig in de pers verschijnen (zie ook onze rubriek “Info > In de Pers“). Zowel in de Rupelkoerier als in Het Laatste Nieuws is recent een artikel over de straat verschenen. Behalve over onze ongerustheid kon je in deze laatste krant ook lezen over het antwoord van het gemeentebestuur bij monde van burgemeester Mennes. Het wordt tijd, denk ik, dat er duidelijkheid komt voor iedereen.
- Natuurlijk zijn wij niet tegen een veilig fietspad. Integendeel, we willen een straat zijn en blijven voor alle trage weggebruikers. Ook wij hebben graag dat uw en onze kinderen veilig naar school kunnen fietsen.
- Natuurlijk zijn we niet zo egoïstisch dat we de straat alleen voor zijn bewoners willen voorbehouden. Iedereen is welkom. Maar elke straat zijn bestemming. We laten onze kinderen niet spelen op de A12, net zo min als de grote ketens onze woonwijken gaan uitkiezen voor hun winkels. Wanneer we een woning kiezen om er in te wonen, dan houden we rekening met deze bestemming. Sommigen wonen liever in de drukkere dorpsstraten, anderen prefereren een rustigere straat…
Maar laten we even lezen wat het antwoord en de argumenten van burgemeester Mennes in Het Laatste Nieuws zoals zijn:
- “De straat is nu levensgevaarlijk voor fietsers die er op een halve meter van de wielen van vrachtwagens moeten rijden”
We zeiden al dat we geen bezwaar hebben tegen een degelijk fietspad. Maar als we eerlijk zijn, bestaat deze situatie al meer dan 30 jaar. De Tuinlei maakt niet voor niets deel uit van het fietsknooppuntennetwerk en wandelroutes en sluit aan op de met veel tromgeroffel recent geopende buurt(wandel)weg “Hillekensweg”. - “We gaan de straat een fietspad geven van 2,75 meter, afgescheiden van de rijweg, die we ook helemaal opknappen. We bouwen er verkeersremmers en we schroeven de toegelaten snelheid terug van 50 naar 30 km/u”
Deze stellingname is dan weer volledig in tegenstrijd met een officiële brief die het straatcomité van het gemeentebestuur mocht ontvangen. Hierin staat onder andere:“Mogelijk is de aanleg van een verhoogd fietspad principieel niet in overeenstemming met een 30-km zone”. Ik kan niet anders dan concluderen dat we nog steeds op een halve meter van de vrachtwagens zullen moeten fietsen, maar nu dan op een dure nieuwe straat voor “koning camion” - “Het gebied rond de Tuinlei moet van Vlaanderen een open karakter behouden. Dat zal ook het geval zijn: er komen zelfs vijf hectare bos bij.”
Prima. Laat maar komen, dat bos. We hebben lang genoeg last gehad van het “superstort Van Den Bossche”. Maak er wat mij betreft een fietspad en -stalling bij en creëer voorzieningen voor wandelaars. Ik zie alleen niet waarom het gekoppeld moet worden met een nieuwe ontsluitingsweg voor Schelle. Tenzij je naast het bos absoluut gemotoriseerd verkeer wil aantrekken. Kwestie van de vervuiler zo dicht mogelijk bij het zuiverende groen te brengen? - “Maar dat (het bezwaar van de bewoners) is volgens Mennes ruim te laat: de plannen gaan door.”
Zouden we zelfs ooit een kans gehad hebben?
Er is trouwens helemaal geen sprake meer van een omleidingsweg voor de periode dat er werken zullen zijn in de Steenwinkelstraat. Ook dat is reeds bevestigd door het gemeentebestuur. Ons egoïsme verwijten is dus pure demagogie gebleken. De aanleg gaat door, of dit nu voor of na de werken in de Steenwinkelstraat is, dat is van geen belang.
Kan er mij iemand laten weten waar het algemeen belang hier speelt? Tenzij misschien dat we allemaal mogen meebetalen?
Heel goed gezegd Lieven. Onze burgemeester zegt veel dingen, maar ‘t is telkens iets anders wat uit zijne mond komt. Ik heb er alvast niet veel vertrouwen in …
Als je leest wat onze burgemeester zoal schrijft dan ben je wel je laatste vertrouwen kwijt !
Ons protest tegen de geplande werken en het uiten van alternatieve voorstellen is reeds een jaar bezig; best goed op tijd zou ik zo zeggen ! We konden deze bezwaren pas echt kwijt op een door onszelf gevraagd onderhoud op het gemeentehuis en zeker niet doordat het gemeentebestuur zelf voor een info-vergadering zou gezorgd hebben (wat me eerder normaal zou lijken).
Alle info omtrent de werken werd tot hiertoe netjes uit het gemeentelijk infoblad geweerd. Slechts weinig Schellenaren weten wat er eigenlijk gepland wordt en zullen plots met de feiten geconfronteerd worden. Voor de verkiezingen melden dat het “stekskesbos” nu helemaal weg is en dat de Tuinlei een verbindingsweg wordt naar de A12 zou beslist geen stemmen trekken. Dat men op de kleiputten (site Ceulemans) een KMO-zone wou neerpoten, is ook niet de beste reclame. God zij dank werden tenminste die pogingen afgewezen ! Het zogezegde “algemeen belang” dient vooral gezocht te worden in de verborgen agenda die achter deze werken zitten. De geplande werken aan de Steenwinkelstraat zijn het gepaste excuus om de heraanleg van de Tuinlei door te voeren. Dat de Tuinlei plots levensgevaarlijk zou zijn, verrast zowat iedereen. Zijn onze bewindslieden dan alle vorige jaren stekeblind geweest dat ze dit nu pas merken ?
Er gebeurden de voorbije jaren geen ongevallen omdat de straat zo verkeersluw is, maar als de gemeente zijn duivelse plannen uitvoert, creëren ze inderdaad die levensgevaarlijke toestanden !
Deze nieuwe straat zal zeer veel verkeer aantrekken en heeft helemaal geen tijdelijk karakter om als oplossing te dienen voor werken in de Steenwinkelstraat. Deze drogreden gaat er bij slecht ingelichte Schellenaren in als koek. Het enige wat de Tuinlei nodig heeft, is een degelijk verhard fietspad in het bovengedeelte en geen brede baan waar zelfs vrachtwagens elkaar makkelijk kunnen kruisen. Een degelijk fietspad is waar alle schoolkinderen en andere dagelijkse gebruikers echt naar uitzien en het is nog goedkoop ook. Ik vraag me af hoe de inwoners van het verlengde van de Tuinlei op grondgebied Niel en Aartselaar gaan reageren als ze permanent een file voor hun deur hebben staan ! Ook zij worden voor voldongen feiten geplaatst. Hopelijk vinden zij bij hun gemeentebesturen de nodige steun om hun Schelse collega’s tot rede te brengen !
Goed werk van het straatcomité en duidelijk te zien dat onze oppersmurf in de verdediging moet gaan. Wanneer ik alles op een rij zet is dat fietspad een bliksemafleider voor de echte plannen: herbestemming van de kleiputten waarvoor Rob Mennes nu al de wegeninfrastructuur wil voor voorzien. Ik nodig hem rechtstreeks uit om hier eens over van gedacht te komen wisselen en op ,te hpouden met die zever over nodige heraanleg. Hera